Yogapassen

Morgonyoga Ett härligt energigivande pass som väcker oss sakta till liv som räcker minst hela helgen. Här hämtar jag inspiration i många yogaformer och blandar fritt

Lunchyoga Också det ett härligt energigivande pass men med mer tid för återhämtning. Här blandar jag fritt ur yogatraditionerna för att skapa energi .

Medicinsk yoga den medicinska yogan tar sitt ursprung ur kundaliniyogatraditionen.

Medicinsk yoga är lätta, lugna och medvetna rörelser och passar de flesta med fysiska och psykiska begränsningar. Det är en mjuk och meditativ yogaform där andning, kroppsövningar och meditation kombineras. Vill du skapa mer balans i ditt liv och hjälpa kroppen att stärka sig själv? Medicinsk yoga passar också dig som är helt frisk och kan då föra dig närmare en medvetenhet om dig själv och din kropp och öka balansen i ditt liv.

Medicinsk yoga är en terapeutisk yogaform som framförallt används inom vården. Mer än 90 % av all forskning på yoga i Sverige är testad på Medicinsk yoga och över 156 sjukhus och vårdcentraler i Sverige använder det som behandlings- och träningsform.

Medicinsk yoga har visat sig ha positiva effekter för bland annat ryggproblem, högt blodtryck, hjärtproblem, stress, migrän, utmattning och smärtproblematik.

Medicinsk yoga  och meditation kan även utövas med stol för dig som har svårt av olika anledningar att sitta på golvet.

Yang/Kundaliniyoga  beskrivs ofta som yogans urmoder och har sina rötter i den tantriska traditionen. Kundaliniyoga passar dig som vill utmana dig själv lite mer.

Kundaliniyoga skapar en djupgående mental och fysisk balans om du utövar den regelbundet. Det är en aktiv och dynamisk yoga som lägger stor vikt vid sinnet. Ett pass består av en Kriya-en rad enkla men effektfulla övningar, meditation och mantrasång. Det finns pass för olika ändamål. Den här formen passar dig som vill gå vidare i ditt yogautövande, få ny energi och är nyfiken på yogans filosofi.

Yinyoga  kännetecknas av passiva, stilla, yogapositioner som du håller under flera minuter med medveten närvaro. Med hjälp av filtar, kuddar och bolster anpassar du positionerna efter dina förutsättningar. Du slappnar av, vilar och kommer djupt in i kroppen, ökar blodflödet och stimulerar din muskelfascia.

Största utmaningen i yin är nog att släppa strävan och som i alla yoga prestationen. Yinyoga är ett bra komplement till mer fysisk aktivitet där du tränar din muskelstyrka. Yinyoga ger dig en mjukare kropp och ett mjukare sinne.

Yin/yang eller som jag ibland kallar det Karins blandade pass. Ett pass med en hel del yinställningar men där jag också tar in dynamiken i kundaliniyogan, pranayam (andning) och avslutar självfallet som i alla mina pass med en kort eller lång meditation.

Yoga för stela gubbs är ett pass för killar och män i alla åldrar. Här kommer vi jobba på smidigheten, fokus och balans och även i viss mån styrka. Ett utmärkt pass att kombinera med annan träning.