Meditation och vila

Att meditera är för mig så många fler saker än att sitta still och blunda. Att få inhalera minnen från förr i form av dofter och sinnebilder är fantastiskt och skapar för det mesta ett lugn och ger själen frid och trygghet. Under vår vistelses första dag i vår forna ”hembygd” Florida har jag inandats Floridas fuktiga luft njutit av de vajande palmerna och minnits en tid full av glädjeämnen. Det är som att måla med minnen och ger mig tillfredställelse långt in.

En mer traditionell och underbar liten form av återhämtning/meditation är ”Kroppsscanning” så som Simon Krohn förklarar den i min nya bibel ”Närmare något”.

Sitt eller lägg dig ner och blunda , fokusera sedan på olika ställen på kroppen ”skanna av”den från topp till tå. Börja med höger tår, fotled, skenben, vad, knä, lår… ta dig sakta genom kroppen och låt kroppen bli mjuk och avslappnad. En snabbis tar ca 3-5 min och en mer långsam då varje liten del av kroppen får sin stund lätt kan ta 20 minuter, även en kortis ger kraft men gör gärna en längre då du har tid.

Njut av den förnyade kraften.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.